Rómeó és Júlia elemzése
Ez a mû az angol reneszánsz, korában íródott, ahol a szerelem áll a középpontban, és a szabad párválasztás még nem volt elfogadott. A két fiatal szembekerül a régi erkölcsökkel, s önkéntelenül a reneszánsz szabadságvágy hordozói és hõsei lesznek. Számunkra Rómeó és Júlia neve legenda, a tragikus sosú fiatal szerelmesek örök neve.
A két család, a Montague-k és Capuletek viszálya önként adja a szereplõk csoportokba rendezõdését: az egyik oldalon, Júlia körül áll egy inkább a komédia mûfajából átköltöztetett, zsarnokoskodó apa, Capulet, s egy aggodalmas, de végsõ soron szintén engedelmességet követelõ anya, Capuletné, azután ismét az idõsebb nemzedékhez tartozó, megint inkább a komédiákból ismert segítõ, a Dajka; a gyûlölködõ, és elõször gyilkossá, majd áldozattá váló Tybalt; s végül a gyakorlatias gondolkodású férjjelölt,az események gyorsításában nagy szerepet kapó Paris gróf. A másik oldalon, Rómeó oldalán a szülõk, Montague és Montague-né inkább csak árnyéalakok, de a Dajka dramaturgiai párja a tapasztalt, felnõtt nemzedékbõl származó bizalmas már hús-vér figura: a Rómeó-t-és késõbb Júliát is- segítõ Lõrinc barát. Tybalt ellenpontja Rómeó baráti köre, mindenekelõtt Tybalt áldozata, Mercutio-akinek sziporkázóan ellentmondásos drámai jellemét Shakespeare képzelete teremtette és illesztette a történetbe. Az ellentétek egyszersmind párhuzamként ki is egészítik egymást: Tybalt Rómeó iránti gyûlölete éppolyan hirtelen korlátlan és meg nem alkuvó, mint Rómeó Júlia iránti szerelme: tulajdonképpen a szerelem visszája. Shakespeare egy kamaszfigura teljességét mintegy három részre osztotta: Rómeóba helyezte az elsöprõ szenvedélyû szerelmet, Tybatba a gyilkos indulatot, s Mercutioba a mindent megkérdõjelezõ figurát. A két család viszályának oka ismeretlen: öröklõdõ, mint a fajgyûlölet, makacs, mint a közhelyszerû elõitélet és nevetséges, hiszen az I. felvonásban öregemberek és kötözködõ szolgák komikus utcai csetepatéjába torkollik. A két tábor ellentéte azonban a férfi és a nõ, a Rómeó-k és a Júliák örök másságát is hangsúlyozza egyben. |